Hollandsche schilderkunst in de negentiende eeuw [1903], Marius 1903, p. 263, 264
eeuw Nederlandse schilderkunst [Knoef], Knoef 1948 (Nederlandsche schilderkunst), p. 129, 130, 131
fin-de-siècle in de Nederlandse schilderkunst : de symbolistische beweging 1890-1900, Polak 1955, p. 152-186
Moderne kunst in Nederland 1900-1914 [1959], Loosjes-Terpstra 1959, p. 3 en passim
Schilderkunst en litteratuur in de 19e eeuw, Brom 1959, p. 188 en passim
Nieuwe kunst : de Nederlandse bijdrage tot de Art Nouveau : dekoratieve kunst, kunstnijverheid en architektuur omstreeks 1900 [1966], Gans 1966, p. 19 en passim
Lexicon Nederlandse beeldende kunstenaars, 1750-1950 [Scheen, 1969] [2-delig], Scheen 1969-1970, vol.2, p. 196
symbolisme in België [Legrand, 1971], Legrand 1971, p. 26, 232
boek als Nieuwe Kunst 1892 - 1903 : een studie in Art Nouveau, Braches 1973, p. 330-333
Stichting Hannema-de Stuers Fundatie : moderne schilderijen uit eigen bezit, 1973, Hannema 1973, p. 79, 80, 81, 82
checklist of painters c1200-1976 represented in the Witt Library, Courtauld Institute of Art, London [first ed.], Witt Checklist 1978
Nederland rond 1900 : contouren van een cultuur : kunst, literatuur, muziek, film, De Boer et al. 1979, p. 46 en passim
history and critical review of the salons of Les Vingt, 1884-1893, Canning 1980, p. 477 en passim
Lexicon Nederlandse beeldende kunstenaars, 1750-1880 [Scheen, 1981], Scheen 1981
Haagse School : Hollandse meesters van de 19de eeuw [Parijs, 1983], De Leeuw/Sillevis/Dumas 1983, p. 85 en passim
Art nouveau en art deco in Nederland : verzamelobjecten uit de vernieuwingen in de kunstnijverheid van 1880-1940, Leidelmeijer/Van der Cingel 1983, p. 43-45
XX and Belgian avant-gardism, 1868-1894, Block 1984, p. 72
Verlaine in Nederland : het bezoek van 1892 in woord en beeld, Heijbroek/Vis 1985, p. 9 en passim
Ewijkshoeve : tuin van tachtig, Van der Wiel 1988, p. 148-149
Glas in lood in Nederland 1817-1968, Hoogveld 1989, p. 338-340
symbolist generation 1870-1910, Mathieu 1990, p. 137
R.N. Roland Holst : arbeid en schoonheid vereend : opvattingen over gemeenschapskunst, Tibbe 1994, p. 31 en passim
Halverwege Parijs : Willem Roelofs en de Nederlandse schilderskolonie in Brussel 1840-1890, De Bodt 1995, p. 12, 15, 174, 184
Pieter Haverkorn van Rijsewijk 1839-1919 : dominee, journalist en museumdirecteur, De Vries/Van Uitert/De Bodt 1996, p. 38, 73, 122
Kunstnijverheid in Nederland 1880-1940, Eliëns/Groot/Leidelmeijer 1996, p. 242
Muurvast & gebeiteld : beeldhouwkunst in de bouw 1840-1940 [Koopmans, 1997], Koopmans 1997, p. 80, 102, 155
Uit de schilderswereld : Nederlandse kunstschilders in de tweede helft van de negentiende eeuw, Stolwijk 1998, p. 34 en passim
Muzentempels : multidiciplinaire kunstkringen in Nederland tussen 1880 en 1914, Van Kalmthout 1998, p. 341-342 en passim
T.A.C. Colenbrander (1841-1930) : ontwerper van de Haagse Plateelbakkerij Rozenburg, Eliens 1999, p. 19, 20, 89
Theo van Hoytema 1863-1917 [Boot], Heij et al. 1999, p. 19, 54, 55
Leven in een verzameling : toegepaste kunst 1890-1940 : collectie Meentwijck, Leidelmeijer/Raassen-Kruimel/Bax 2000, p. 27, 30, 45, 118, 127, 143, 177, af. 133, 134
ontvangst van de moderne kunst in Nederland 1920-2000 : Picasso als pars pro toto, Van Adrichem 2001, p. 43 en passim
Dwalen door het paradijs : leven en werk van G.W. Dijsselhof (1866-1924), Brentjens/Eliëns 2002, p. 35, 54, 70, 252
Willem Witsen 1860-1923 : schilderijen, tekeningen, prenten, foto's, De Groot et al. 2003, p. 46-48
web der schepping : theosofie en kunst in Nederland : van Lauweriks tot Mondriaan, Bax 2004, p. 187 en passim
Vernieuwing & bezinning : Nederlandse beeldende kunst en kunstnijverheid ca. 1885-1935 uit de collectie van het Drents Museum, Heij 2004, p. 201-202
Samuel Jessurun de Mesquita (1868-1944) : tekenaar, graficus, sierkunstenaar, Van Es/Eliëns 2005, p. 24, 41, 94, 96, 157
kunstpaus : H.P. Bremmer 1871-1956 [Handelsuitgave], Balk 2006, p. 25 en passim
Marius Bauer 1867-1932 : oogstrelend oosters, Kraayenga 2007, p. 24, 63, 73
Mythen van het atelier : werkplaats en schilderpraktijk van de negentiende-eeuwse Nederlandse kunstenaar [Breitner omslag], Jonkman/Geudeker 2010, p. 115 en passim
Goud, zilver en zijde : katholiek textiel in Nederland 1830-1965, Van Roon 2010, p. 357
Literatuur
C. Hoogveld e.a., Glas in Lood in Nederland 1817-1968, Den Haag 1889, p. 338-340
F.M. Huebner, 'Johan Thorn Prikker', Opgang 2 (1922/1923), p. 507-512
O. van Tussenbroek, 'Johan Thorn Prikker', Elsevier's Geïllustreerd Maandschrift 33, 1923, dl. 65, p. 6-81
A. Hoff, 'De religieuze kunst van Thorn Prikker', Het Gildeboek feb. 1925, p. 119-130
J.Slagter, Johan Thorn Prikker, Elsevier's Geïllustreerd Maandschrift 45, dl.89 (1935), p. 421-422
J.M. Joosten, 'Documentatie. Thorn Prikker', Museumjournaal 11-8 [1965], p. 236-242
J.M. Joosten, 'Zu Ornamententwürfen von Jan Thorn Prikker im Clemens-Sels-Museum', Neusser Jahrbuch 1969, p. 5-11
Cat. tent. Kunstenaren der Idee. Symbolistische tendenzen in Nederland ca. 1880-1930, Den Haag (Haags Gemeentemuseum ) 1978, p. 107
J.M. Joosten, De brieven van Johan Thorn Prikker aan Henri Borel en anderen 1892-1904, Nieuwkoop 1980
C.Hoogveld e.a., Glas in Lood in Nederland 1817-1968, Den Haag, p. 338-340
C.Boyle-Turner e.a., Jan Verkade.Hollandse volgeling van Gauguin, Zwolle/Amsterdam 1989, p. 40, 54
M. Rijnders e.a., Willem van Konijnenburg 1868-1943, Den Haag/Utrecht/Assen 1990, p. 30, 45, 201
A. Lincewicz en H.A. van Daalhoff (1867-1953). Leven en werk van een dromer, Leiden 1990, p. 14 en passim
Cat. tent. De schilders van Tachtig. Nederlandse schilderkunst 1880-1895, Amsterdam (Rijksmuseum Vincent van Gogh) 1991 en Glasgow (The Burrel Collection) 1990-1991, p. 277-284 [met bibliogr.]
E. van Uitert, 'Het oog wil ook wat. Over het beeld van de negentiende-eeuwse schilderkunst', De Negentiende Eeuw 16 (1992), p. 41-53
J.M. Joosten, 'J. Thorn Prikker in Zutphen', Jong Holland 1992, nr. 1, p. 4-6
H. Henkels, 'Cézanne en Van Gogh in het Rijksmuseum voor Moderne Kunst in Amsterdam: de collectie van Cornelis Hoogendijk', Bulletin van het Rijksmuseum 41 (1993), p. 155-295
E. van Uitert, 'De middeleeuwen volgens Johan Thorn Pirkker en geestverwante schilders', De Negentiende Eeuw 19 (1995), p. 79-91
Cat. tent. Langs velden en wegen. De verbeelding van het landschap in de 18de en 19de eeuw, Amsterdam (Rijksmuseum) 1997-1998, cat.nr. 106, p. 336-337
J.J. Heij (red.) e.a, George Rueter 1875-1966, Zwolle (Waanders), Haarlem (Teylers Museum), Assen (Drents Museum) 1999, p. 58, 59, 100
M. de Bois, 'Voetbalspelers. Johan Thorn Prikker (1868-1932)', Bulletin van de Vereniging Rembrandt 10 (2000), p. 23-26
J. Greer, 'Drie Christusschilderijen uit 1892 van Thorn Prikker. "Een kunst van hun eigen bloed en vleesch". Christus aan het kruis (deel1)', Jong Holland 19 (2003) nr. 1, p. 18-26 en ibidem (deel 2) nr. 2, p. 28-36
J. de Vries, E. van Uitert en S. de Bodt (red.), Pieter Haverkorn van Rijsewijk 1839-1919. Dominee, journalist en museumdirecteur, Amsterdam 1996, p. 38, 73, 122
J.E. Greer, 'Johan Thorn Prikker’s Sower and the formation of a Flemish artistic identity in Van Nu en Straks: An enquiry into Van Gogh reception in fin-de-siècle Belgium', Desipientia 10 (2003), nr. 1, p. 18-24
M. Didier, 'Indië in de Nieuwe Kunst', Origine (2005) 5, p. 21
G. Schlimbach, 'Der geliehene Blick. Christliche Kunst - ein frag-würdiger Begriff', Das Münster 65 (2012), p. 267-271
Opleiding
Akademie van beeldende kunsten (The Hague)Akademie van beeldende kunsten (Den Haag), van september 1881- november 1887 (Jacobs 2000)
Plaats/periode
The HagueDen Haag, 1881-1904, tot omstreeks 1904 (Jacobs 2000)